Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi
Eğitim Fakültesi
Eğitim Bilimleri Bölümü

Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı

Anabilim Dalı’nın Tarihçesi, Kuruluş Yılı ve Kısa Tanıtımı
Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Rehberlik ve Psikolojik Danışma Ana Bilim Dalı, Eğitim Bilimleri Bölümü çatısı altında yer almaktadır. Eğitim Bilimleri Bölümü, bölüm kapsamında halen lisans programı olarak devam eden tek programdır. Rehberlik ve Psikolojik Danışma Anabilim Dalı doğum öncesinden ölüme kadar her yaştaki bireylere yönelik ruh sağlığını koruyucu, önleyici ve geliştirici hizmetleri verecek eleman yetiştirmeyi hedeflemektedir.  1950’li yıllarda eğitim sisteminde yer edinmeye başlayan rehberlik ve psikolojik danışma alanının mezunları, ağırlıklı olarak devlet ve özel okullarda psikolojik danışma ve rehberlik uzmanı olarak görev yapmaktadır. Milli Eğitim Bakanlığı’nda, Rehberlik ve Araştırma Merkezleri’nde, Adalet Bakanlığın’da, Emniyet Teşkilatında vb. gibi farklı kurum ve kuruluşlarda psikolojik danışma hizmeti vermektedirler. Uzmanlaşmanın gerekli olduğu bir alan olduğundan mezunların lisansüstü programlara talep gösterdiği gözlenmektedir.

Verilen Derece
Bu bölüm, yükseköğretimde Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Alanında 240 AKTS kredilik birinci aşama derece sistemine tabidir. Program başarılı bir şekilde tamamlanıp, program yeterlilikleri sağlandığında Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Alanında Lisans derecesine sahip olunur.

Derecenin Düzeyi
Lisans

Kabul ve Kayıt Koşulları
Adayların lise ve dengi okul diplomasına sahip olması ve Üniversite Öğrenci Seçme Sınavından yeterli puanı almış olması gerekir.

Önceki Öğrenmenin Tanınması
“Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yandal ile Kurumlararası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik” hükümleri uygulanır.

Yeterlilik Koşulları ve Kuralları
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanında lisans derecesi elde edebilmek için öğrencilerin programda alması gereken zorunlu ve seçimlik derslerin (toplam 240 AKTS karşılığı) tümünü başarıyla tamamlamak ve genel ağırlıklı not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.0 olması gerekir.

Program Amaçları 

Programımız, eğitim programlarında üniversitemizin ve anabilim dalımızın hedefleri ve önceliklerinin yanı sıra güncel, ulusal ihtiyaçları ve hedefleri dikkate almaktadır. Eğitim programının amaç ve hedefleri, öğrencilerin kazanması beklenen bilgi, beceri ve tutumları içerir ve mezundan beklenen yeterlik ve yetkinlikleri tanımlamaktadır. Bu amaç ve hedefler, mesleksel ve toplumsal beklentileri karşılamasına yönelik tüm yetkinlikleri kapsamaktadır.

Belirlenen amaçlar şunlardır: 

  1. Öğrencilerin lisansüstü programlara ve uzmanlık alanlarına yönelik eğitimlere yönelmelerini sağlayarak donanımlı psikolojik danışmanlar yetiştirme,
  2. 21. yüzyılın gerekliliklerine uygun eleştirel düşünme, uyum sağlama ve sorumluluk alma becerisi kazanmış, kendini ve çevresini anlamaya çalışan psikolojik danışmanlar yetiştirme, 
  3. Sözlü ve sözsüz iletişim araçlarına dikkat ederek dili özenle kullanan iletişim becerileri yüksek, takım çalışmasına yatkın psikolojik danışmanlar yetiştirmek, 
  4. Öğrencilere mesleki etik ve sorumluluk anlayışı kazandırarak psikolojik danışmanlık uygulamalarında yetkinlik kazanmalarını sağlama, 
  5. Farklı sosyal ve kültürel bağlamlardaki bireylerin ihtiyaçlarını anlama, saygı duyma ve çeşitliliklere duyarlı olma becerisi kazandırma, 
  6. İnsan gelişimini anlamak ve desteklemek için gerekli bilgi ve becerileri kazandırma, 
  7. Kariyer planlaması ve geliştirilmesi konusunda bilgi ve becerileri edinmelerini sağlayarak hem kendilerinin hem danışanlarının kariyer gelişimlerini destekleme becerisi kazandırma, 
  8. Eğitsel rehberlik hizmetleri hakkında bilgi vererek eğitim sistemini daha iyi anlamalarını ve gerekli psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerini sağlayarak yönlendirme yapmaları, 
  9. Psikolojik danışmanlık sürecinin temelini oluşturan bilgi ve becerilerin kazandırılması, 
  10. Grupla psikolojik danışma tekniklerini öğretme, grup dinamiklerini anlama ve grupla uygulama gerçekleştirme ve psikoeğitim programları hazırlama becerilerini kazandırma, 
  11. Psikolojik değerlendirme süreçleri ve ölçme araçları hakkında bilgi sahibi olarak bu alanda yeterlilik kazandırma, 
  12. Güncel bilimsel ve akademik çalışmaları takip etme, kendinde geliştirilmesi gereken alanları fark etme ve edindiği bilgileri mesleki hayatında yer verme becerisi kazandırma, 
  13. Bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanımıyla uygun araştırma ve raporlaştırma becerilerini sağlama amaçlanmaktadır. 

Uygulamalı Derslerin Standartları 

Anabilim dalımız lisans programı kapsamında verilmekte olan pek çok uygulamalı ders bulunmaktadır. Bu derslerin işleyişine ilişkin olarak ortak bir anlayışın benimsenmesi anabilim dalımızda vurgulanmakta ve bu kapsamda uygulamalı dersleri, Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Derneği Psikolojik Danışma ve Rehberlik Eğitimi Programlarını Değerlendirme ve Akreditasyon Birimi (PDR-EPDAB) Ulusal Standartları standart kabul edilerek yürütülmektedir.

Program Profili
RPD Lisans Programı’nın amacı; rehberlik ve psikolojik danışmanlık bilgi, beceri ve tutumlarına sahip, çeşitli kurum ve kuruluşlarda bireylerin eğitsel, mesleki, kişisel-sosyal gelişimlerine yönelik psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerini etkili biçimde sunabilen; mesleki etik ilke, kural ve yasalara bağlı; kültürel farklılıklara duyarlı; mesleğindeki gelişmeleri takip eden, araştıran, sorgulayan ve eleştirel düşünebilen, karşılaştığı problemlerle ve krizlerle nasıl baş edeceğini bilen psikolojik danışman ve rehber öğretmenler yetiştirmektir.

Program Çıktıları

  1. Psikolojik danışma ve rehberlik (PDR) alanında yer alan temel kavramları bilir.
  2. PDR alanında yer alan temel kuramları ve yaklaşımları bilir.
  3. Farklı gelişim dönemindeki bireylerin gelişim dönemi özelliklerini ve gelişimsel ihtiyaçlarını bilir.
  4. Farklı gelişim gösteren ve psikolojik müdahaleye ihtiyaç gösteren kişilerin özelliklerini ve ihtiyaçlarını bilir.
  5. Sosyal yapı ve toplum psikolojisi hakkında bilgi sahibi olur.
  6. İnsan ilişkileri ve iletişim kuramları hakkında bilgi sahibi olur.
  7. PDR alanındaki çalışmalarda bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri nasıl kullanabileceğini bilir.
  8. Çağdaş psikolojik danışma kuramları hakkında bilgi sahibi olur.
  9. PDR alanında edindiği bilgi ve becerileri çalıştığı kurumun ihtiyacına uygun şekilde kullanır.
  10. PDR alanında bilimsel araştırma yapabilir.
  11. PDR ilke ve tekniklerine uygun olarak eğitsel, mesleki ve kişisel rehberlik hizmetlerini yürütür.
  12. PDR ilke ve tekniklerine uygun olarak bireysel ve grupla psikolojik danışma yapar.
  13. PDR ilke ve tekniklerine uygun olarak kurumundaki ilgili kişilere müşavirlik hizmeti sunar.
  14. Okullarda yürütülen gelişimsel ve önleyici rehberlik ve psikolojik danışma alanın ile ilgili konu veya projelerde koordinasyonu sağlar.
  15. PDR alanında bilimsel araştırma yapabilir.
  16. Özel eğitim gereksinimi olan bireylerin eğitimi, gelişimi ve yaşama uyumunda ilgili paydaşlara yönelik müşavirlik ve koordinasyon hizmeti sağlar.
  17. Kişisel ve profesyonel gelişimini desteklemek için yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum sergiler.
  18. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
  19. Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
  20. PDR alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlar bilgilendirir ve meslek alanının savunuculuğunu yapar.
  21. İnsan hakları, demokrasi ve PDR mesleği etik ilkelerine uygun bir anlayışla mesleğini yürütür.
  22. Toplumsal değişimlerin ve mevcut durumun PDR alanında ihtiyaçlar ve uygulamalar üzerindeki etkisini değerlendirir.
  23. PDR alanı ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder ve bu gelişmeleri bilimsel ve PDR ilkeleri doğrultusunda değerlendirir.

Mezunların Mesleki Profilleri
Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Bölümünden mezun olan öğrenciler, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda, Özel Eğitim Kurumları’nda, MEB Rehberlik ve Araştırma Merkezlerinde, Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezlerinde, Üniversitelerin Akademik Personel Kadrolarında ve Üniversitelerin Psikolojik Danışma Birimlerinde, Özel Psikolojik Danışma Merkezleri ve Psikoterapi Merkezlerinde, Aile Danışma Merkezlerinde, anaokulu ve kreşlerde Psikolojik Danışman olarak görev alabilirler. Ayrıca Özel şirketler, sağlık kuruluşları ve işletmelerin İnsan kaynakları ve Eğitim Birimlerinde Psikolojik Danışman/ İnsan Kaynakları Uzmanı olarak görev alabilirler.

Üst Derece Programlarına Geçiş
Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar ALES sınavından geçerli not almaları ve yeterli düzeyde Yabancı Dil bilgisine sahip olmaları koşuluyla Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Tezli/Tezsiz lisansüstü programlarında öğrenim görebilirler.

Mezuniyet Koşulları
Bu programda öğrenim gören öğrencilerin, mezun olabilmek için 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmaları ve öğretim programlarında öngörülen tüm derslerden en az DC notu almaları gerekmektedir. Mezuniyet için tamamlanması gereken minimum AKTS, 240’dır. Öğrencilerin aynı zamanda zorunlu stajlarını belirtilen sürede ve özellikte tamamlamaları gerekmektedir.

Çalışma Şekli
Tam Zamanlı

Adres İletişim Bilgileri
Bölüm Başkanı: Prof. Dr. Remzi Y. KINCAL
e-mail: rkincalcomu.edu.tr

Anabilim Dalı Başkanı: Prof. Dr. Nursel TOPKAYA
e-mail: nursel.topkayacomu.edu.tr

Bölüm/Fakülte/Program Olanakları
RPD Lisans Programına devam eden öğrenciler, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesinin tüm olanaklardan (kütüphane, yemekhane, yurtlar, spor tesisleri, öğrenci kulüpleri, kafeler vb.) faydalanabilirler, ayrıca eğitim fakültesi bünyesinde bulunan kütüphane ve bilgisayar laboratuvarlarından faydalanabilirler. Ayrıca Bireyle Psikolojik Danışma dersinde kullanılacak danışan-danışman odaları mevcuttur.


Eğitim Bilimleri Bölümü Rehberlik ve Psikolojik danışma programında iki profesör, iki doçent, dört doktor öğretim üyesi, bir öğretim görevlisi ve bir araştırma görevlisi olmak üzere on öğretim elemanı bulunmaktadır. Öğrenciler belirlenen görüşme saatlerinde öğretim üyeleri ile görüşebilirler.

Akademik Kadro:

Öğretim Elemanları

E-Mail Adresi

Ofis

Prof. Dr. Nursel TOPKAYA (ABD Başkanı)

nursel.topkayacomu.edu.tr

2.kat A2 Blok - Ofis no:10

Prof. Dr. Ercan KOCAYÖRÜK 

kocayorukcomu.edu.tr

2.kat B1 Blok - Ofis no:6

Doç. Dr. Şerife Gonca ZEREN

gonca.zerencomu.edu.tr

2.kat A2 Blok - Ofis no:14

Doç. Dr. Hanife AKGÜL

hanifeakgul38gmail.com

2.kat B1 Blok - Ofis no:5

Dr. Öğr. Üyesi Ersin UZMAN

euzmancomu.edu.tr

2.kat B1 Blok - Ofis no:10

Dr. Öğr. Üyesi Mustafa TÜRKMEN

musdevturkmen1hotmail.com

2.kat B1 Blok - Ofis no:11

Dr. Öğr. Üyesi Defne YILMAZ

defneycomu.edu.tr

2.kat B1 Blok - Ofis no:4

Dr. Öğr. Üyesi Bekir ÇELİK

bekirceliktrhotmail.com

2.kat B1 Blok - Ofis no:3

Öğr. Gör. F. Nesrin ŞAHİN

nesrinsahincomu.edu.tr

2.kat B1 Blok - Ofis no:2

Ar. Gör. Gülşah YILDIRIM 

gulsah.yildirimcomu.edu.tr

2.kat B1 Blok - Ofis no:1

Ar. Gör. Merve YAZAR merve.yazarcomu.edu.tr 2.kat B1 Blok - Ofis no:2

Adres: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi 
Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü Kat 2. 
Anafartalar Kampüsü 17100 / Merkez-Çanakkale
Santral: 0286 217 47 63  Faks: 0286 212 07 51

Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümü açıklamalarını, program çıktılarını ve ders yapılarını üniversitemizin eğitim kataloğu sayfasında görüntülemek için buraya tıklayın ve sol menüyü kullanarak gezinin.